آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ

  • خیلی اوقات لازم است تا فایلهایی که به صورت دیجیتالی در اختیار داریم، چاپ کنیم تا از نسخه فیزیکی آن استفاده کنیم. اما قبل از پرینت یا چاپ فایلها، آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ لازم است تا خروجی نهایی آن چیزی باشد که مطلوب است. در این مقاله سعی میکنیم به مواردی بپردازیم که باعث شود خروجی نهایی مطلوب باشد.

    آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ

    پرینت فایلهای پی دی اف pdf

    شاید یکی از مناسب ترین راه های چاپ فایلهای ورد و حتی تصاویر تبدیل آنها به فرمت پی دی اف است. یکی از کاربرهای اصلی آن تبدیل pdf به کتاب است. هنگامی که شما فایل ورد خود را تبدیل به پی دی اف میکنید، از به هم ریختگی آن جلوگیری میکنید. بخصوص این کار زمانی خیلی مهم است که شما فایل خود را از سیستم خود به سیستم دیگری منتقل میکنید. چرا که ممکن است سیستم مقصد فونت مورد نظر شما را نداشته باشد و در نتیجه فایل نهایی شما مناسب از کار در نیاید. ولی وقتی فایل شما به صورت پی دی اف باشد، معمولا بدون دغدغه میتوانید آنها را به بیرون بدهید و پرینت بگرید.

    آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ

    پرینت بروشور و تصاویر حرفه ای

    برخلاف فایهای متنی و پی دی اف، در مورد فایلهای تصویری با کیفیت بالا مانند بروشورها و کاتالوگها و تراکتها آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ مقداری تخصص بیشتری میخواهد که مسلزم آشنایی بهتر با رنگها و نرم افزارها ی مخصوص طراحی میباشد. برای یک طراحی ویژه و مناسب البته نیاز به تجربه و تخصص کافی است، اما شما با رعایت چند نکته ساده میتوانید فایل نهایی خود را در حد امکان برای چاپ و پرینت آماده کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

    • به‌کارگیری نرم‌افزار مناسب و تخصصی

    برای هر کاری باید از ابزار مناسب آن استفاده کرد. در طراحی نیز چنین است. معمولا نرم افزارهایی که برای طراحی استفاده میکنند فوتوشاپ، ایلوستریتور، کورل، این دیزاین است که بسته به نوع فایل ممکن است متفاوت باشد. مثلا برای طراحی پوستر از فوتوشاپ معمولا استفاده میشود و برای طراحی کارت ویزیت معمولا از کورل استفاده میوشد. البته به علت اینکه ایلوستریتور و کورل قابلیت برداری تصاویر را حفظ میکنند مانع کاهش کیفیت عکس در ابعاد مختلف میشوند.

    نرم افزارهای مناسب برای طراحی

    • استفاده از ترکیب رنگ و مد رنگی مناسب

    برای آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ معمولاً از دو کانال رنگی RGB و CMYK بیشتر استفاده می‌ شود. مد RGB برای دیدن است و درواقع رنگ‌های نوری هستند (نور قرمز، نور آبی و نور سبز) که بیشتر برای صفحات نمایش کاربرد دارند (مثل طراحی صفحات Web) ولی مد CMYK برای چاپ است (رنگ زرد، رنگ سایان، رنگ مشکی، رنگ مژنتا) که از ترکیب این‌ها رنگ‌های دیگر به‌وجود می‌آید.

    بنابراین CMYK بهترین مد رنگی برای ارسال طرح به چاپخانه است. همچنین در نظر داشته باشید که انتخاب این مد رنگی می‌بایست در همان ابتدای مرحله‌ی طراحی یعنی به هنگام ایجاد سند جدید انجام گیرد. چرا که اگر طرح را به صورت RGB تهیه کنید و در پایان آن را به CMYK تبدیل کنید، در عمل هیچ تاثیری نداشته و برای چاپ همانند مد رنگی RGB دیده می‌شود.

    تفاوت تولید و منابع رنگ‌ RGB و CMYK

    • رعایت محدوده برش، محدوده امن و خط تا

    در آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ قرارگیری عناصر، متون، تصاویر و لوگوها در فایل نهایی باید به گونه‌ای باشد که وقتی در چاپخانه برش زده می شود، تصویر و متن مورد نظرتان برش نخورد. به همین علت همیشه باید نواحی حاشیه ای طرح که ممکن است برش بخورد (معمولا از هر طرف چند میلی‌متر)، از عناصر مهم خالی باشد و همچنین رنگ پس‌زمینه از هر طرف تا انتهای فایل ادامه پیدا کند تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد.

    چنانچه محصولی که طراحی میشود دارای خط تا می‌باشد (مانند انواع بروشور و …)‌ حتما فاصله امن از محل تا باید رعایت شود و عناصر مهم به‌ویژه نوشتار در محل اطراف خط تا قرار نگیرد. رعایت یک محدوده امن در حدود چند میلی‌متر از اطراف خطوط تا، کمک زیادی به زیبایی و آسیب ندیدن کار خواهد کرد.

    • به‌کارگیری تصاویر خام با کیفیت مناسب و رزولوشن نسبتا بالا

    یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت چاپ،‌ کیفیت تصاویر خام به کار گرفته شده در طرح می‌باشد. کیفیت مناسب چاپ برای تصاویر ۳۰۰ دی‌پی‌آی در اندازه یک به یک می‌باشد. مثلا برای چاپ مناسب یک عکس در اندازه ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر به عکسی تقریبا با همین اندازه و رزولوشن ۳۰۰ دی پی‌ آی نیاز است.

    اندازه فونت مناسب برای بروشور و کاتالوگ برای آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ بستگی به نوع طراحی و ابعاد کاتالوگ دارد ولی به طور کلی اندازه فونت باید طوری طراحی شود که مشکلی برای خوانده شدن متن توسط مخاطب و مشتری ایجاد نکند و مخاطب براحتی بتواند متن مورد نظر طراح را بخواند و مفهوم آن را بفهمد. چرا که اگر فونت خیلی ریز یا خیلی درشت باشد، ممکن است در همان ابتدا مخاطب از خواند متن منصرف شود.

    پرینت ارزان با قیمت مناسب

    در نهایت یکی از عوامل تاثیرگذار در آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ قیمت تمام شده پرینت فایل است. در مورد فایلهای پی دی اف این میتواند بستگی به تعداد صفحات، یک رو و دو رو بودن خروجی نهایی، صحافی و … داشته باشد و در مورد فایلهای تصویری میتواند بستگی به ابعاد آن داشته باشد. در هر صورت میتوان با توجه به نیاز و البته سفارش کار به یک چاپخانه معتبر پرینت ارزان و با قیمت مناسب به دست آورد.

    پرینت آنلاین

    بعد از آنکه آماده سازی فایل برای پرینت و چاپ انجام شد، نیاز است تا زیر چاپ برود. برایاین کار شما میتوانید به صورت حضوری به یک چاپخانه مراجعه کنید  یا اینکه از طریق سایتهای پرینت آنلاین فایل خود را آپلود کرده و با تعیین مشخصات از قیمت آن مطلع شوید و در نهایت سفارش خود را ثبت کنید و پس از آماده شدن آن را به صورت حضوری یا از طریق پست تحویل بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.