ترکیب رنگ قرمز و آبی

ترکیب رنگ قرمز و آبی

  • ترکیب رنگ قرمز و آبی

    از قدیم ترکیب رنگها برای به دست آوردن رنگهای متنوع و جدید کاربرد داشته. همواره اصلی ترین رنگها با هم ترکیب شده و رنگهای جدید به وجود آمده است. ترکیب رنگ قرمز و آبی، ترکیب رنگ آبی و زرد، ترکیب رنگ زرد و قرمز، به عنوان رنگهای اصلی، رنگهای ترکیبی جدیدی تولید میکنند.

    چگونه رنگ قرمز یا آبی بسازیم؟

    اگر باریکه ای از نور سفید را به یک منشور بتابانیم، نور شکسته شده و به رنگ های رنگین کمان، از قرمز تا بنفش تجزیه و می گردد. این اتفاق به این دلیل به وقوع می پیوندد که ضریب شکست مواد شفاف مانند شیشه، مقدار معینی نیست و تا حدی به رنگ نور و در حقیقت به طول موج امواج نور بستگی دارد.

    باید بدانیم که هرگز نمی توانیم رنگ قرمز خالص را بسازیم. قرمز از رنگ‌های اصلی است بنابراین نمی توانیم آن را با ترکیب رنگ‌های دیگر بسازیم. علاوه بر قرمز، آبی و زرد نیز جز‌ء رنگ‌های اصلی هستند.

    این رنگ‌ها به ‌‌تنهایی وجود دارند و هیچ ترکیبی از رنگ‌های دیگر در آن‌ها وجود ندارد. همانطور که گفتیم رنگ قرمز خالص را نمی توانیم بسازیم ولی می‌توانیم با ترکیب قرمز خالص با سایر رنگ‌ها، طیف های دیگر رنگ قرمز را ایجاد کنیم. با این روش  می‌توانیم میزان روشنی یا تیرگی رنگ را تغییر بدهیم.

    رنگهای اصلی

    در تئوری رنگ سنتی ۳ رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی می باشند، دانه های رنگی تشکیل دهنده این رنگ ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده اند و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات این سه رنگ به دست می آیند.

    در تئوری رنگ مدرن رنگ های اصلی به رنگ هایی گفته می شود که از ترکیب آن ها به نسبت معین می‌توان کلیه رنگ ها را بدست آورد، لکن رنگی که از ترکیب رنگ های مذکور تولید می‌شود، از رنگ معادل خود در طیف آن رنگ روشن ‌تر است. رنگ های اصلی از گروه های مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین آنها عبارتند از دو گروه: گروه قرمز و سبز و بنفش؛ گروه زرد و آبی و قرمز.

    رنگهای فرعی

    رنگ های سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی می باشند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر بوجود می آیند. هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش قرار می گیرد.

    رنگهای مکمل

    وقتی که از ترکیب دو رنگ نور سفید به دست آید آن دو رنگ را مکمل یکدیگر می گویند. برخی از رنگ هایی که از ترکیب آنها با نسبت معین رنگ سفید به دست می‌آید، عبارتند از:

    قرمز با سبز آبی رنگ

    آبی با قرمز مایل به نارنجی و غیره

    رنگ های مکمل شامل سه رنگ بنفش، نارنجی و سبز هستند و هر کدام از آنها از ترکیب رنگ های اصلی دیگر به وجود می آیند. بنفش از ترکیب آبی و قرمز ایجاد می شود، نارنجی از ترکیب زرد و قرمز و رنگ سبز هم از ترکیب آبی و زرد بوجود می آید.

    رنگ های خنثی:

    این رنگ ها طیف وسیعی را شامل می شوند، یکی از مزایای استفاده از این رنگ ها سهولت ترکیب آن ها با رنگ های دیگر اعم از رنگ های اصلی و یا رنگ های مکمل می باشد. از جمله رنگ های خنثی می توان به رنگ های خاکستری، سفید، مشکی ، بژ ، قهوه ای شکلاتی و غیره ،  نام برد.

    رنگ های گرم و سرد:

    در تئوری رنگ ها، ویژگی خاصی تحت عنوان گرمی و سردی رنگ ها وجود دارد ، این ویژگی بر پایه شدت انعکاس نور از آن رنگ تعریف می شود. طیف رنگ های نزدیک به مادون قرمز را رنگ های گرم و برعکس طیف رنگ های نزدیک به فرا بنفش را رنگ های سرد در نظر می گیرند.

    رنگ آکسان:

    رنگ های تند و درخشانی که به عنوان مکمل رنگ های دیگر به کار می روند  را رنگ آکسان می نامند. از این رنگ ها برای ایجاد تنوع، انرژی مثبت  و شادابی فضای رنگ های محیط پیرامون استفاده می نمایند.

    رنگهای ترکیبی

    رنگ های زرد – نارنجی، قرمز – نارنجی ، قرمز – بنفش، آبی – بنفش ، آبی – سبز و زرد – سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار دارند.

    ترکیب رنگ قرمز و آبی

    از ترکیب دو رنگ ابی و قرمز رنگ ثانویه ی بنفش بدست می آید  که اگر میزان هر یک از رنگ ها بر رنگ دیگر غالب شود رنگ بنفش حاصله تغیر می کند  و رنگ هایی چون ارغوانی، بادمجانی یا بنفش تیره و غیره  به وجود می آید.

    همچنین ترکیب این رنگ با رنگ های خنثایی چون سفید، خاکستری و مشکی، تم های متفاوت و جذابی از این رنگ را به وجود می اورد.

    معرفی رنگ بنفش

    رنگ بنفش یکی از سه رنگ ثانویه ‌ای است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می‌آید. از نظر گرمی و سردی رنگ ها رنگ بنفش نه گرم است و نه سرد، همچنین رنگ بنفش اولین رنگ ثانویه ‌ای می باشد که توسط انسان ساخته شده است. مکمل رنگ بنفش رنگ زرد می باشد.

    فرق بین رنگ بنفش و ارغوانی

    رنگ بنفش آبی که در زبان به انگلیسی (Violet) و بنفش ارغوانی که به انگلیسی (Purple) نامیده می شوند، از انواع رنگ بنفش می باشند. رنگ بنفش ویولت به رنگ آبی و رنگ بنفش ارغوانی به رنگ قرمز نزدیک ‌تر می باشد. رنگ یاسی، بنفش آبی یا ویولت بسیار روشن است که نام آن برگرفته از نام گل ماگنولیا و یاس بنفش می باشد.

    تاثیر رنگ بنفش بر روحیه انسان

    تحقیقات نشان می ‌دهد که استفاده از رنگ بنفش در منازل و ادارات می تواند موجب  فشار‌های عصبی، افسردگی و تشدید علائم آن شود. لکن بر خلاف رنگ تند بنفش لایه‌های روشن ‌تر آن، باعث آرامش و  اعتماد به نفس می گردد. همچنین برخی بر این باورند که رنگ بنفش قوه‌ ی تخیل و خلاقیت را در کودکان افزایش می‌دهد.

    شخصیت شناسی رنگ بنفش

    روانشناسی رنگ اهمیت زیادی در طراحی دارد برای مثال افرادی که از رنگ بنفش یا رنگ ارغوانی استفاده می‌کنند افرادی کاریزماتیک و جذاب هستند، دوست دارند مستقل باشند و گاها خودنگر با تفکرات درونی می باشند. آن‌ها به مطالبی که دیگران فکر می‌کنند اهمیت کمتری می‌دهند، آن ها  ایده‌ها و باور‌هایی را که با نظر آن‌ ها متفاوت است به سختی قبول می‌کنند.

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴۶ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.