روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ

روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ

  • روانشناسی رنگ ها چیست ؟

    روانشناسی رنگها چیست و چه کاربردی دارد؟ اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ چیست؟ رنگها چه تاثیری بر جذف مخاطب دارند؟ یکی از ابزارهای مهم علم روانشناسی، روانشناسی رنگ ها است. در علم روانشناسی هر رنگ دارای معنی منحصر به فرد در ذهن و خاطر هر فرد می باشد. روانشناسی رنگها شاخه ای از علم روانشناسی است  که با هدف بررسی دقیق ماهیت هر رنگ، ارتباط  هر رنگ با رنگ های دیگر، میزان تاثیر گذاری هر رنگ بر افراد و افزایش قدرت نفوذ آن بحث و بررسی  میکند.

    اهمیت روانشناسی رنگها چیست ؟

    ماندگاری تاثیر رنگ ها در ذهن مخاطب بسیار زیاد است و به سختی می توان اثر آن را محو نمود. بخصوص اگر ترکیب رنگها با دقت و متناسب انتخاب شده باشند.

    رنگ هایی که مشاهده می کنیم افکار و احساسات ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. هر رنگ به تنهایی صدها معنی متفاوت را در شرایط متفاوت به دیگران منتقل می کند. اهمیت روانشناسی رنگ ها زمانی  بیشتر مشخص می شود که بدانیم بسیاری از مشتریان فقط به علت استفاده از رنگ صحیح در چاپ تراکت و کارت ویزیت از آنها خرید می کنند یا فردی به خاطر استفاده از رنگی زیبا جذب شخص دیگری می شود و غیره. همچنین روانشناسی رنگ ها در تمامی زمینه ها از قبیل بازاریابی و مارکتینگ ، طراحی لوگو ،  طراحی وب سایت، طراحی جلد، دیزاین داخلی منزل، ست کردن لباس و بسیاری از موارد دیگر اهمیت دارد.

    همه این اثرات و بسیاری دیگراز موارد به علت استفاده صحیح از رنگی درست در موقعیتی درست می باشد که مشخص کننده اهمیت روانشناسی رنگ ها در زندگی روزمره و تجاری ما است.

    کاربرد روانشناسی رنگ ها چیست؟

    روانشناسی رنگها میتواند پیام های مثبت و منفی از طرف ما به مخاطبین ارسال نماید، احساسات مردم را در دست بگیرد، انرژی آنها را کنترل کند  و میزان فروش را افزایش دهد. روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور میتواند مخاطب را به دیدن و مطالعه آن ترغیب کند.

    در روانشناسی صنعتتی زیر شاخه ای با نام روانشناسی رنگ ها وجود دارد  . در این زیر شاخه  به نوع استفاده صحیح از رنگ ها می پردازد.

    برندهای معروف داخلی و خارجی برای برند سازی و معرفی خود به مخاطبین از روانشناسی رنگها استفاده می نمایند.

     

    کاتالوگ چیست ؟

    کاتالوگ و بروشور از مهم ترین  روش های تبلیغاتی می باشند. کاتالوگ ها جامع ترین و مهم ترین ویژگی های یک محصول را در اختیار مشتریان قرار می دهند. بروشور ها معمولا حاوی اطلاعات خلاصه تری  از محصولات می باشند. با رعایت روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ مخاطبان خود را به خواندن مطالب کاتالوگ جذب میکنید.

     

     

    استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ

    آیا دلیل خاصی وجود دارد که شرکت هایی تهیه محصولات گیاهی همواره از رنگ سبز در بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند یا شرکت های  تولید محصولات شوینده از رنگ سفید و روشن استفاده می نمایند؟ بله استفاده از  روانشناسی رنگ ها دلیل آن است. شرکت های  با استفاده از تداعی گر ناخودآگاه ما در روانشناسی رنگ ها استفاده می کنند تا محصولاتشان به ما ارزشمند جلوه دهند و ما را ترغیب به خرید محصولات خود کنند.

    مثلا رنگ قهوه ای رنگ طبیعت ، اطمینان و اصالت است. به همین دلیل شرکت های پستی از رنگ قهوه ای در لوگوی  خود استفاده می کنند تا بر قابل اطمینان و مسئولیت پذیربودن شرکت های خود تاکید کنند .

    احساس متناسب با رنگ های پرکاربرد

    همزمان برای انتخاب رنگ ها ی بکار رفته در لوگو و کاتالوگ شرکت خود ، باید درنظر بگیرید که بهترین رنگ ها برای استفاده در لوگو، کاتاکوگ و دیگر بخش های شرکت شما چیست. یا سریع ترین موضوعی که با دیدن آن رنگ خاص در ذهن ما تداعی می شود، چه احساسی است.

    روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ

    انتخاب صحیح رنگ ها در طراحی و چاپ کاتالوگ

    همه  کسب و کار های امروزی ، نیازمند تبلیغات می باشند. لذا بی شک تبلیغی موثرتر است که بتواند نظر افراد بیشتری را جلب کند. امروزه برای رونق بیشتر کسب و کار ها از کاتالوگ استفاده می کنند. رنگ ها ابزارهای بسیار قدرتمندی می باشند که  با انتخاب طیف رنگی مناسب در کاتالوگ شرکت خود می توانید تاثیر بسزایی در معرفی و فروش محصولاتتان داشته باشید یا بعکس با ارسال پیام اشتباه بر مشتریان خود اثر معکوس بگذارید .

    از مهم ترین اصول در چاپ کاتالوگ شناخت و آشنایی با روان شناسی رنگ ها است . باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مخاطب طراحی ما از چه سن ، جنس ، قشر یا کسب و کاری است. قطعا کاتالوگ یک شرکت تولید اسباب بازی یا لوازم آرایشی با یک شرکت تولی لوازم پزشکی ویا صنعتی متفاوت است و به تبع آن رنگ های متفاوتی نیز در کاتالوگ های آن ها استفاده می شود.

    در ادامه به بررسی روانشناسی رنگها برای برخی رنگ های اصلی می پردازیم.

    رنگ قرمز

    رنگ قرمز نشانگر احساسات و حرارت ، فعالیت، انرژی و خطر است.از رنگ قرمز معمولا برای بولد کردن مطالب استفاده می کنند . این رنگ همچنین بهترین گزینه جهت برانگیختن هیجانات است .

    رنگ نارنجی

    نارنجی رنگ خلاقیت است ، یکی از رنگ هایی که باعث گرایش بیشتر خریداران می شود، رنگ نارنجی است. رنگ نارنجی همچنین نشان دهنده، جوانی ، جنبش، توانایی، ماجراجویی، کنجکاوی و… می باشد.

    رنگ زرد

    زرد رنگ تمرکز است، امید، لذت و مثبت اندیشی . رنگ زرد علاوه بر ایجاد تمرکز، نشان دهنده جوانی نیز می باشد. به نظر روان شناسان، مغز انسان هنگام پردازش رنگ زرد، سروتونین زیادی را آزاد می کند که باعث شادابی انسان می شود.

    رنگ آبی

    آبی رنگ آرامش و اعتماد است. از رنگ آبی برای طراحی و متن کاتالوگ می توان  استفاده کرد. رنگ آبی نشان دهنده امنیت و موجب آرامی ذهن است . این رنگ از قابل مشاهده است  که می تواند گزینه مناسبی جهت طراحی جلد اول کاتالوگ باشد.

    رنگ سبز

    برابر نظر روان شناسان، رنگ سبز، رنگ ثروت ، طبیعت، سرسبزی و آرامش درون است. کودکان ابتدا با رنگ سبز آشنا می شوند زیرا این رنگ، ساده ترین رنگ برای پردازش ذهن است. رنگ سبز روشن گزینه مناسبی برای طراحی کاتالوگ است . زیرا این رنگ تاثیر زیادی بر روی آرامش درونی افراد دارد.

    رنگ قهوه ای

    رنگ قهوه ای بیان کننده اطمینان و اعتماد ، تجربه، دوستی، پایداری، طبیعت و صداقت و سلامت … می باشد.

    رنگ بنفش

    یکی از محبوب ترین رنگ ها نزد خانم ها، رنگ بنفش می باشد. رنگ بنفش فعالیت مغز در هنگام برخورد با مشکلات را تقویت مینماید . این رنگ همچنین نشان دهنده روحانیت ، احترام، شکوفایی ، ثروت ، سلطنت ، خلاقیت و تخیل است.

    رنگ صورتی

    رنگ صورتی یکی از آرام ترین رنگ ها می با شد. این رنگ چشم ها را اذیت نم کند  و طبق نظر روان شناسان باعث آرامی و کاهش عصبانیت می گردد. رنگ صورتی  نشان دهنده، عشق، احساسات، آسودگی و… می باشد.

    رنگ سیاه

    از رنگ مشکی در معنای نبوغ ،اعتبار ، قدرت و، پایداری  و استحکام یاد میشود.مشکی  رنگی جدی و رسمی می باشد که قوی ترین احساسات را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. رنگ مشکی بهتر است برای قسمت هایی خاص از کاتالوگ استفاده شود . معمولا از رنگ مشکی  برای متن های موجود در کاتالوگ استفاده می شود. اما می توان  از رنگ مشکی ِ براق همراه با سایر رنگ ها  برای طراحی نیز استفاده کرد .

    با رعایت موارد ذیل می توان تاثیر روان شناسی رنگ در کاتالوگ ها را افزایش داد

    ۱_ انتخاب فونت مناسب در طراحی موجب  راحتی خواندن متون صفحات کاتالوگ می گردد.

    ۲_ انتخاب رنگ متمم مناسب برای  پس زمینه، تصاویر، طرح ها و متون

    ۳_ تطبیق رنگ بین لوگو ها و آرم شرکت ها با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده در طراحی کاتالوگ.

    ۴_ طراحی متناسب با نوع مخاطبان کاتالوگ

    باید توجه داشت که هرگز  بهترین رنگ وجود ندارد ، بهترین رنگ متناسب ترین آن ها با مشخصات مخاطب طراحی ما ( سن ، جنس ، قشر یا  کسب و کارو … ) می باشد .

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.