تیراژ مناسب برای چاپ کتاب

تیراژ مناسب برای چاپ کتاب

  • چاپ کتاب

    بسیاری از نویسندگان هستند که تمایل دارند کتاب خود را چاپ کنند و در معرض دیگران برای مطالعه قرار دهند. تعداد دیگری از افراد از قبیل دانشجویان و استاتید نیز هستند که میخواهند پایان نامه یا نتایج تحقیقات خود را به صورت کتاب دربیاورند و چاپ کنند تا هم از دستبرد علمی اثر خود جلوگیری کنند و هم آن را در معرض مطالعه دیگران قرار دهند. اما تعداد تیراژ مناسب برای چاپ کتاب چقدر است و تاثیر آن در قیمت چه میزان است؟

     

     

     

    تاثیر تیراژ در قیمت نهایی کتاب

    عوامل مختلفی در قیمت نهایی چاپ کتاب و چاپ پایان نامه و یا تبدیل پی دی اف به کتاب تاثیرگذار است. در مورد تعیین هزینه چاپ انواع کتاب و هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب چند مورد را باید در نظر داشت:

     

    تعداد صفحات نهایی

    در چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه و فایل به کتاب اصلی ترین موضوع تعداد صفحات آن میباشد. تعداد صفحات تعیین کننده میزان مواد اولیه مصرفی و کاغذ مصرفی و زینک مصرفی است. البته در چاپ دیجیتال تعداد صفحات قیمت را مشخص می کند.

    سایز و ابعاد کتاب

    ابعاد کتاب نیز در قیمت و هزینه و مقدار کاغذ و زینک مصرفی اثر دارد. در چاپ افست و در سایزهای رقعی و وزیری، تعداد زینکها از تقسیم تعداد صفحات بر عدد ۸ به دست می آید و تعداد فرم های چاپی از تقسیم تعداد صفحات بر ۱۶ به دست می آید. مسلماً هر چه قطع کتاب بزرگتر باشد هزینه بیشتر می شود.

    تیراژ کتاب

    یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت نهایی کتاب بخصوص در چاپ افست، تعداد تیراژ مورد نظر برای چاپ کتاب است. در چاپ افست به علت هزینه های جانبی مانند زینک و … حداقل تیراژ برای اینکه قیمت نهایی بصرفه باشد، ۱۰۰۰ عدد است اما در چاپ دیجیتال باتعداد خیلی کم نیز میتوان با قیمت مناسب کتاب را به چاپ رساند.

    جنس صفحات داخلی کتاب

    موضوع دیگری که در هزینه چاپ کتاب و هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب تاثیر دارد نوع کاغذ استفاده شده می باشد. کاغذ ممکن است از جنس تحریر ۷۰ گرم و یا ۸۰ گرم و یا گلاسه های مختلف و یا … باشد که قیمت هر کدام متفاوت است و در قیمت نهایی کار اثر دارد.

    نوع صحافی

    با توجه به تعداد صفحات و سایز کتاب از صحافی های متفاوتی استفاده می شود. پرکاربردترین نوع صحافی ها، صحافی شومیز (جلد گلاسه و چسب گرم ) و صحافی جلد سخت ( دوخت فرمهای چاپی و چسب سرد و روکش گالینگور و سلفون دار) می باشد که هر کدام هزینه های متفاوتی دارند. صحافی پایان نامه نیز یکی از الزامات چاپ پایان نامه ها است.

     

     

     

    نوع چاپ

    منظور از نوع چاپ نوع تکنولوژی که برای چاپ کتاب از آن استفاده می شود که انوع مختلفی دارند. در چاپ افست تعداد زینک و بند تعیین کننده بوده و در چاپ دیجیتال تعداد برگ های یک کتاب تعیین کننده هزینه نهایی می باشد.

    تعداد رنگ استفاده شده در چاپ

    هر چه تعداد رنگ های استفاده شده در کتاب بیشتر باشد هزینه آن نیز به مراتب افزایش می یابد. البته این موضوع در چاپ افست اثر بیشتری دارد.

    تیراژ مناسب برای چاپ کتاب

    تیراژ مناسب کتاب برای تازه واردان

    نویسندگان تازه کار و کسانی که برای اولین بار وارد فضای نشر کتاب میشوند، اغلب کتاب های خود را در تیراژ پایین به چاپ می رسانند. این کار باعث میشود تا ضمن صرفه جویی در هزینه ها، در ابتدا با سلیقه مخاطب آشنا شده و بازخورد مخاطبان را مورد ارزیابی قرار دهند. در این صورت نویسنده می تواند در چاپ های بعدی همان کتاب یا چاپ کتابهای دیگر خود با توجه به نتایج به دست آمده از اولین چاپ، اصلاحات لازم را در کتاب های خود اعمال کند و کتاب خود را در تیراژ مناسب به چاپ برساند. از دیگر مزایای تیراژ پایین چاپ کتاب، کاهش هزینه های نهایی چاپ هست چرا که در کاغذ و مواد اولیه صرفه جویی میشود.

    چاپ کتاب در تیراژ دلخواه

    برای تعداد تیراژ چاپ کتاب قواعد خاصی الزاما وجود ندارد و ناشر میتواند با هر تعداد دلخواه تیراژ کتابها را به چاپ برساند. البته در چاپ افست حداقل تیراژ برای اینکه کتاب با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، ۱۰۰۰ عدد است. این عدد البته در چاپ دیجیتال معیار نیست چرا که از زینک و … در چاپ دیجیتال استفاده نمی شود.

    محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

    برای محاسبه هزینه چاپ کتاب و یا تبدیل pdf به کتاب براحتی میتوانید از لینک زیر اقدام نمایید. با انتخاب مشخصات مورد نظر خود برای کتاب مانند تعداد صفحات، نوع جلد، صحافی و … میتوانید به صورت آنلاین هزینه نهایی چاپ کتاب را مشاهده کنید و در صورت تمایل سفارش دهید. رایل پرینت با ارائه پرینت ارزان حتی برای یک جلد میتواند کتاب را چاپ کند.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.