مزایای چاپ دیجیتال

مزایای چاپ دیجیتال

  • از گذشته های دور تاکنون، سیستم های‌ چاپ تصاویر، تحولات مختلفی داشته است. چاپ‌ های  سنتی از قبیل سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و غیره از انواع چاپ‌ هستند که در گذشته کاربرد بیشتری داشته اند. ما در این مطلب ، قصد داریم درباره از مزایای چاپ دیجیتال به عنوان یکی از تکنولوژی‌های جدید در صنعت چاپ، اطلاعاتی را ارائه کنیم.

    مقایسه چاپ دیجیتال با چاپ افست یا سنتی

    یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال و یا محتواهای مختلف از قبیل متن و پی دی اف به محصولات چاپی، استفاده از چاپ دیجیتال است. این روش معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم‌تعداد و یا حتی پرتعداد است. در مقایسه از نظر قیمت چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سابق مانند  چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می کند. پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی سبقت گرفتن از آن است.

    چاپ دیجیتال، تازه‌ترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است. یکی از مزایای اصلی آن کیفیت بالای چاپ دیجیتال است. در ادامه به مزایای چاپ دیجیتال، کاربرد‌های و فرآیندهای آن می‌پردازیم.

    تفاوتهای اساسی

    چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپ مثل چاپ افست یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

    • در چاپ دیجیتال برخی مراحل قبل از چاپ مانند لیتوگرافی حذف می گردد، لذا مراحل چاپ دیجیتال کوتاه‌تر است
    • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده رقم ثابتی است
    • در این روش میزان مواد دور ریز شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است زیرا نیازی به رسیدن به رنگ یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
    • در چاپ دیجیتال می توان در هر دور تصویر و متن متفاوتی را چاپ کرد چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود
    • چاپ دیجیتال سیاه و سفید هزینه زیادی  ندارد.

    مزایای چاپ دیجیتال

    چاپ در تیراژ محدود

    در چاپ دیجیتال به جهت حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی سطح چاپی و توان کالیبراسیون  یا درجه بندی  دستگاه، چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه ( یا نمونه کار) با هزینه پایین امکان پذیر است. به همین دلیل چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه یا چاپ محصولات کم‌تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. از جمله تبدیل فایلهای پی دی اف به کتاب. که امروزه کاربر بسیاری پیدا کرده بخصوص برای دانشجویان که نیاز به پرینت جزوه های دانشجویی دارند.

     

     

    چاپ شخصی شده

    در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های مخصوص خود با تصاویر مختلف یا کارت های پرسنلی با طرح‌های مختلف یا تصاویر خانوادگی را به صورت جداگانه و در طرحهای مختلف چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متفاوت را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنید. این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد باشد.

    افزایش سرعت چاپ در چاپ دیجیتال

    تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیت های چاپ است که در نتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان‌تر هستند. مرسوم‌ترین روش‌ها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که تونر را بر روی زمینه‌های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و غیره می‌نشانند. در بیشتر مراحل چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روش‌های سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستم‌ها ممکن است برای تثبیت آن‌ها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرایندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

     

     

    کاهش هزینه چاپ

    هزینه چاپ دیجیتال، در قیاس با چاپ افست بسیار زیاد است اما استفاده از سیستم دیجیتال، باعث شده تا در تیراژ پایین هزینه ها بسیار کاهش یابد. در این روش ، هزینه چاپ هر صفحه ثابت بوده و با افزایش تعداد تغییر نمی‌کند. برای محاسبه قیمت ها به طور مثال هزینه چاپ کتاب به صورت آنلاین میتوانید از لینک زیر اقدام بکنید.

     

     

    امکان تغییر داده ها

    * در سیستم‌ افست امکان تغییر داده‌ها وجود ندارد، اما در سیستم دیجیتال، شما می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییر دهید.

    آسانی کار با دستگاه ها

    * کار با دستگاه‌های قدیمی چاپ مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، نسبت به میزان رنگ تصاویر تصمیم‌گیری می‌شد دارای حساسیت بالایی بود. از این جهت کار با این دستگاه‌ها نیازمند استخدام یک اپراتور مجرب بود. درصورتی که کار با دستگاه چاپ دیجیتال، نیاز به توانایی و تجربه خاصیندارد. در چاپ دیجیتال تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر در زمان آماده‌سازی و قبل از چاپ صورت می‌گیرد. این مسئله سبب صرفه‌جویی در به کارگیری نیروی انسانی گردیده است.

    *در سیستم چاپ دیجیتال پرینتر مستقیما به رایانه متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت کرده و چاپ می‌کند لذا چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال محسوب می‌شوند.

    در یک کلام می توان گفت چاپ دیجیتال باعث تحقق بسیاری از رویاهای بشر در صنعت چاپ گردیده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.