انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ

انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ

  • انواع کاغذ

    امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف، برای موارد و مصارف گوناگون در بازار دنیا وجود دارد که هر کدام برای انواع مختلف چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین مواردی که تاثیر فراوانی روی هزینه چاپ دارد، نوع کاغذ و مقوای مصرفی است.

    انتخاب نوع کاغذ

    البته همیشه هزینه کاغذ در انتخاب کاغذ تعیین کننده نیست بلکه کاربرد و نوع استفاده از کاغذ مشخص میکند که چه نوع کاغذی در چاپ استفاده شود. پس لازم است بیشتر در مورد انواع کاغذ و کاربرد آن بدانیم تا هم بهتر بتوانیم کاغذ مورد استفاده و مورد نیاز خود را در چاپ انتخاب کنیم و هم هزینه ها را کنترل نماییم و پرینت ارزانی داشته باشیم.

    در صنعت بسته بندی با توجه به نوع محصول، وزن محصول، شرایط نگهداری، ظاهر بسته بندی، قیمت تمام شده و موارد دیگر می توانیم با در نظر گرفتن هزینه ها اقدام به انتخاب کاغذ مناسب کنیم. همچنین در چاپ انواع رسانه های چاپی مانند کتاب، روزنامه، کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور، فولدر، تراکت و سایر رسانه های چاپی با توجه به نوع نیاز و هزینه ی مورد نظر، اقدام به انتخاب کاغذ مورد نظرمان نماییم.

    استفاده از کاغذ از زمان قدیم

    کاغذ یکی از قدیمی ترین وسیله هایی است که به منظور نوشتن و بسته بندی استفاده میشده است. در زمانهای قدیم به جای استفاده از پلاستیک از انواع کاغذ برای بسته بندی های مختلف و نگهداری استفاده میشده است.البته در حال حاضر کاغذ بیشتر کاربرد چاپ و نوشتن دارد.

    آشنایی با انواع کاغذ چاپ

    به منظور چاپ انواع رسانه ها از قبیل کتاب، روزنامه، مجله و… و همچنین بسته بندی های متنوع، اگر با انواع مختلف کاغذ و مقوا آشنایی داشته باشیم، میتوانیم در انتخاب محصول مورد نظرمان هوشمندانه تر عمل کنیم. در این مقاله به بررسی انواع کاغذ و مقوا به منظور چاپ دیجیتال و افست انواع رسانه های چاپی پرداخته شده است.

    ساخت انواع کاغذ

    در حالت کلی اصول ساخت انواع کاغذ یکسان می باشد و با توجه به نوع مصرف و نوع چاپ، گروهی از ویژگی ها تغییر میکند. قیمت و کیفیت انواع کاغذ بر مبنای نوع خمیر آن تعیین می شود و در انواع مختلف ساخته می شود.

    کاغذ با کیفیت های گوناگون ساخته می‌شود که بستگی به نوع خمیر آن دارد و قیمت آن نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. انواع بسیار گران قیمت آن مثل کاغذهای دست ساز تا ورق هایی که ابعاد آنها طبق ابعاد استاندارد نیست و به طور جداگانه بسته بندی میشوند و به قیمت کمی ارزان تر از کاغذهای مرغوب فروخته میشوند.

    انواع کاغذ چاپ

    انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ

    کاغذ تحریر (Writing Paper):

    از این نوع کاغذها که بیشتر در روش چاپ افست استفاده می‌شود، برای چاپ کتاب و اوراق اداری همچون سربرگ، یادداشت و پاکت و تراکت و … استفاده می‌شود و براحتی می‌توان بر روی آن با خودکار یادداشت کرد.

    کاغذ تحریر نوعی از کاغذ است که امکان چاپ بر روی هر دو طرف آن موجود می باشد و مرکب به سمت دیگر آن نفوذ نمیکند برای پرینت دو رو نیز مناسب میباشد. کاغذ تحریر در گرماژهای مختلفی تولید می‌شود که با توجه به نوع کاربرد میتوان از انواع آن استفاده کرد.

    در تولید کاغذهای تحریر از خمیرهای شیمیایی و چوب پهن برگان و سوزنی برگان استفاده می‌شود. کاغذ تحریر دارای مقاومت مناسبی میباشد که این امر، برای بایگانی به مدت طولانی بسیار اهمیت دارد و بخصوص در مصارف اداری یبشتر کاربرد دارد.

    کاغذ تحریر در رنگ های مختلف تولید می‌شود که نوع رنگ آن با توجه به خمیر مورد استفاده هنگام تولید تعیین میگردد. سطح کاغذ تحریر علاوه بر اینکه برای چاپ بسیار مناسب میباشد، برای نوشتن روی سطح آن با خودکار نیز بسیار مناسب است. روی سطح این نوع کاغذ نمی توان هیچ نوع پوششی (سلفون و …) ایجاد کرد.

    کاغذ گلاسه مات و براق (Coated Paper & Board – Matt & Glossy):

    این نوع کاغذها دارای پوشش براق یا مات هستند که در چاپ‌های رنگی کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که به دلیل داشتن پوشش صاف و یکنواخت این کاغذ، به آن سورفیس پیپرهم گفته می‌شود.

    از کاغذ گلاسه برای چاپ رنگی، ترامه و چاپ مجلات با کیفیت بالا استفاده می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن مواد معدنی و خاک چینی است. البته گفتنی است نوع ارزان تر آن نیز با خمیر چوب و الیاف بازیافتی تولید می‌شود. کاغذ گلاسه‌ی مات و یا ابریشمی را نیز با روش مشابه با کاغذهای گلاسه و استفاده از مواد معدنی و خاک چینی پوشش می‌دهند.

    کاغذ گلاسه دارای سطح صاف و بسیار هموار می باشد که به دلیل جذب یکنواخت جوهر روی سطح آن برای چاپ انواع رسانه مناسب میباشد. کاغذ گلاسه از مرغوب ترین انواع کاغذ میباشد که در گرماژهای مختلف تولید می شود. هر چه گرماژ در کاغذ گلاسه بالاتر باشد، مقاومت و ضخامت آن بیشتر می‌شود و همچنین چاپ پذیری آن با کیفیت بیشتری انجام می شود.

    برخلاف کاغذ تخریر برای این نوع کاغذ می توان از پوشش لمینت و سلفون به منظور بالاتر بردن مقاومت کالای چاپی استفاده کرد. کاغذ گلاسه به منظور چاپ انواع رسانه های چاپی مانند چاپ کارت ویزیت، چاپ کاتالوگ، چاپ تراکت، چاپ بروشور، چاپ ساک دستی، چاپ تقویم و سایر موارد استفاده می گردد.

    با توجه به افزایش روزافزون نشریات رنگی، صنعت کاغذسازی توجه خاصی نسبت به تولید کاغذ گلاسه ارزان قیمت که برای چاپ افست مناسب باشد، دارد و به همین منظور از خمیر مکانیکی نیز به عنوان بخشی از خمیر مصرفی در ساخت کاغذ گلاسه استفاده می شود.

    کاغذ روزنامه (Paper News Print):

    کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی تهیه شده که بیشتر از خمیر چوب و الیاف بازیافتی تشکیل شده که به شکل رول و ورق یافت می‌شود. این کاغذ برای چاپ روزنامه و صورت حساب‌های ارزان قیمت مثل قبض آب و برق و … استفاده می‌شود. به دلیل وجود ناخالصی موجود در الیاف که لکنین نام دارد، بمرور زمان رنگ آن با قرار گرفتن در معرض نور تغییر کرده و حالت پوسیدگی و شکنندگی پیدا میکند و میپوسد. همچنین قدرت جذب بالایی داشته و همانطور که از نامش پیدا است به طور معمول برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود.

    انواع کاغذ صنعت چاپ

    کاغذ خود کپی (Carbonless Paper):

    در این نوع از انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ که در برخی موارد کاربرد دارد، کاغذ خودکپی است که پوشش شیمیایی دارد، با فشار دادن هنگام نوشتن بر روی آن شبیه به کاربن عمل می‌کند و به کاغذ زیرین منتقل می‌شود و یک کپی در صفحه بعدی ایجاد می‌کند. این کاغذ در چند نسخه تهیه شده که در پشت نسخه اول، از کپسول‌های بسیار ریز رنگی برای انتقال تصویر و یا متن به صفحه زیرین استفاده می‌شود. از کاغذ خودکپی بیشتر در مواردی چون، فاکتورها، قبوض، فرم‌ها و قراردادهای چند نسخه‌ای استفاده می‌شود.

    کاغذ و مقوای کرافت (kraftpaper)

    این نوع کاغذ یا مقوا، کاغذی با مقاومت بالا است که از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. کاغذهای کرافت بسیار متنوعند مانند کاغذهای کرافتی که سفید نشده که برای بسته بندی استفاده می شوند تا کاغذهای کرافت سفید شده که برای تهیه کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است به کار می رود.

    این نوع کاغذ معمولا با رنگ قهوه ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود و با دوام می باشد و عموما برای بسته بندی، چاپ جعبه، چاپ کارتن، پاکت و ساک دستی کرافت بکار می‌رود. گراماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آنها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورق های ۳ لايه و ۵ لایه میسر می گردد. این نوع کاغذ مورد استفاده کارخانجات تولید ورق کارتن، تولید کنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک‌های کاغذی است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.